Articles

Cum să scrii recenzia perfectă a unui album

Cu câteva luni în urmă, Daily Express s-a ocupat de recenzia celui mai recent album al lui PJ Harvey, Let England Shake. Probabil că au observat că acesta fusese salutat în alte părți ca fiind nu doar un album bun, un punct culminant al unei cariere deja stelare, ci o lucrare importantă care sublinia puterea inegalabilă exercitată de o artistă unică, decupată de tendințele muzicale, hotărâtă să nu se repete, într-o lume rock și pop din ce în ce mai omogenă și repetitivă. Este de înțeles că, în mod clar, și-au pus cel mai bun om la treabă, cel mai bun pentru a desluși rețeaua densă de influențe muzicale și aluzii literare și istorice ale lui Harvey în beneficiul cititorilor lor cu frică de imigrație. “S-ar putea să nu fiți în stare să o recunoașteți dintr-o aliniere a polițiștilor, dar nu există o lipsă de respect pentru PJ Harvey”, a început el. “Albumul se îndepărtează de stilul ei obișnuit, dar să spunem doar că nu este genul nostru. 2/5.”

Citește recenzia lui Alexis despre discul său preferat dintotdeauna

Desigur, Daily Express nu este primul loc în care ai căuta o examinare în profunzime a unui album de rock experimental de ultimă oră, dar aceste 38 de cuvinte par să indice o stare de rău mai largă. Nu există nicio îndoială că acestea sunt vremuri slabe pentru criticii profesioniști de discuri. Odinioară, această meserie era încărcată de importanță, o legătură vitală, de mediere între artist și public. În prezent, ea a fost afectată atât de creșterea descărcărilor ilegale, despre care unii ar putea spune că a eliminat necesitatea recenziilor – dacă vrei să știi cum este un album înainte de lansare, probabil că poți afla singur -, cât și de teama cauzată de scăderea tirajului: cel puțin o mare revistă muzicală este în mod evident angajată nu în recenzarea albumelor, ci în încercarea de a ghici ce vor crede cititorii săi despre ele, îngrozită de riscul de a jigni, ceea ce pare să fie o lipsă spectaculoasă de interes.

Cred că este o rușine, în parte pentru că a scrie recenzii de albume este meseria mea, dar mai ales pentru că eu cred că muzica este importantă: merită să fie discutată și evaluată în mod corespunzător, și nimeni nu a venit cu o modalitate mai bună de a face acest lucru. Creșterea internetului poate însemna că nu mai există o recenzie definitivă a unui album, dar asta nu contează: sincer, cu cât mai mulți oameni discută și evaluează, cu atât mai bine. De aceea, este interesant faptul că, începând de astăzi, pe site-ul de muzică al cotidianului The Guardian, fiecare cititor este invitat să încerce să scrie o recenzie pentru aproape orice album creat vreodată. În jur de trei milioane de albume au acum o pagină proprie pe site – și indiferent dacă un critic ca mine a făcut sau nu o recenzie, vă invităm să o faceți. Așa cum a subliniat odată criticul Anthony Lane, o recenzie a fost întotdeauna doar prima linie a unui argument.

Acesta fiind spus, nu sunt sigur cât de multe sfaturi pot oferi despre scrierea efectivă a recenziilor. Sunt destul de sigur că, cu cât asculți mai mult un album înainte de a face o recenzie, cu atât mai bine – expunerea repetată la muzică îți ascute opiniile, fie că sunt bune sau rele – și cu cât te documentezi mai mult despre un album sau despre artistul care l-a realizat, cu atât mai bine: cel mai obscur fapt tangențial poate uneori să îți lumineze înțelegerea acestuia. Dincolo de asta, nu aș sugera nici măcar o clipă că tot ceea ce fac în calitate de critic ar trebui privit într-un mod prescriptiv. Nu sunt adeptul unei lecturi textuale atente a muzicii în sensul de “major-triads-in-12/8-time”, pentru că am tendința de a vedea un album ca pe ceva mai mult decât o experiență pur sonoră. Indiferent dacă crezi sau nu, răspunsul tău la un album este adesea influențat de alte lucruri decât sunetul propriu-zis al acestuia. Dar cred că una dintre cele mai grozave cărți despre muzica rock scrise vreodată este uimitorul studiu anatomic al regretatului Ian MacDonald asupra operei Beatles, Revolution in the Head, care se bazează atât de mult pe un studiu textual atent, încât vine cu un glosar de termeni muzicali atașat.

Scriu multe glume în textele mele, pe de o parte pentru că găsesc lumea muzicii rock și pop inevitabil de hilară, așa cum obișnuiesc să fie arenele pline de oameni ridicoli care fac lucruri ridicole, și pe de altă parte sunt foarte conștient că scriu pentru un ziar de mare tiraj. Puțini oameni cumpără The Guardian doar pentru a citi recenziile de albume, ceea ce înseamnă că ai de-a face cu o mulțime de ceea ce s-ar putea numi “passing trade”, iar o modalitate de a atrage “passing trade” este să încerci să-i faci să râdă (acesta este, de asemenea, motivul pentru care nu presupun prea multe cunoștințe de bază din partea cititorului – vreau ca recenzia să fie accesibilă tuturor, indiferent de familiaritatea lor cu artistul care face obiectul recenziei). Dar criticul meu preferat de rock, marele Jon Savage, nu scrie aproape niciodată glume, deși este unul dintre cei mai amuzanți oameni pe care i-am cunoscut vreodată. El vede scrisul despre muzică ca pe o treabă serioasă, aproape academică, deși – dacă plănuiești să urmezi tu însuți această cale – merită să observi că toată seriozitatea și studiul său academic sunt în întregime în slujba comunicării simplei plăceri de a asculta muzică: el te face să vrei să asculți discurile despre care scrie, fie că sunt bune sau rele. Aceasta ar putea fi singura regulă reală care există în critica rock. Asta, și să nu respingi noul album al lui PJ Harvey în 38 de cuvinte.

Începem cu tine …

Ce crezi că face o recenzie perfectă? Spuneți-ne în comentariile de mai jos. Apoi căutați-vă albumele preferate și începeți să scrieți propriile recenzii.

{{#ticker}}